Avokadas yra gana unikali vaisių rūšis (taip, avokadai yra priskiriami vaisiams). Daugumoje vaisių vyrauja angliavandeniai, tačiau avokaduose gausu sveikųjų riebalų. Neveltui daug atliktų tyrimų teigia, kad avokadas turi teigiamą poveikį sveikatai. Žemiau pateikiame 12 moksliniais tyrimais paremtų teiginių, kodėl avokadus valgyti yra sveika.

  1. Avokadas yra neįtikėtinai maistingas.
    Avokadu mes vadiname avokado medžio vaisių, kuris yra vadinamas Persea Americana. Šis vaisius yra vertinamas dėl savo aukštos maistinės vertės, dėl to jis dažnai pridedamas prie įvairių patiekalų rūšių. Dabar avokadas tapo labai populiarus tarp sveiką gyvenseną propaguojančių žmonių. Taip pat dažnai jis yra vadinamas „supermaistu“, toks pavadinimas kilo dėl jo turimų savybių ir poveikio sveikatai. Yra žinoma daug avokado rūšių, kurios skiriasi savo forma, spalva, svoriu, tačiau pati populiariausia rūšis yra Hass avokadas. Avokadas yra labai maistingas ir turi plačią maistinių medžiagų įvairovę, įskaitant 20 įvairių vitaminų bei mineralų. Daugiausiai avokade randamos maistinės medžiagos (100 g):

      • Vitaminas K (26 % RDN);
      • Folio rūgštis (20 % RDN);
      • Vitaminas C (17 % RDN);
      • Kalis (14 % RDN);
      • Vitaminas B5 (14 % RDN);
      • Vitaminas B6 (13 % RDN);
      • Vitaminas E (10 % RDN).

    *RDN – rekomenduojama dienos norma

    Taip pat randama nedidelis kiekis: magnio, mangano, vario, geležies, cinko, fosforo, vitaminų A, B1, B2 ir B3. Avokade galima rasti 160 g kalorijų, 2 g baltymų bei 15 g sveikų riebalų, taip pat 9 g angliavandenių, 7 g iš jų skaidulos, o likę 2 g “grynojo“ angliavandenio. Svarbu, kad avokade nėra cholesterolio arba natrio bei yra mažai sočiųjų riebalų.



  2. Avokade yra daugiau kalio nei banane.
    Kalis yra maistinė medžiaga, kurios daugelis žmonių negauna pakankamai su maistu. Avokade iš tiesų yra daug kalio (14 % RDN), kai tuo tarpu banane yra tik 10 %.
  3. Avokade daug su širdies sveikata susijusių mononesočiųjų riebalų rūgščių.
    Avokade yra 77 % kalorijų iš riebalų, todėl jis yra vienas iš riebiausių augalų. Didžąją dalį avokado riebalų sudaro oleino rūgštis. Tai yra mononesočiųjų riebalų rūgštis (ji taip pat yra pagrindinis alyvuogių aliejaus komponentas), kuri manoma yra atsakinga už kai kurias teigiamas jo savybes. Oleino rūgštis susijusi su uždegimo mažinimu bei turi teigiamą poveikį genams susijusiems su vėžiu. Avokado riebalai yra gana atsparūs šilumos sukeltai oksidacijai, todėl avokadų aliejus yra sveikas ir saugus pasirinkimas maisto ruošimui.
  4. Avokaduose daug skaidulų.
    Skaidulos yra kita maistinė medžiaga randama gana dideliais kiekiais avokade. Skaidulos gali prisidėti prie svorio numetimo, taip pat jos susiję su daugelio ligų susirgimo mažinimu. Skaidulos yra skirstomos į tirpias ir netirpes skaidulas. Tirpios skaidulos yra žinomos dėl to, kad maitina organizmo gerąsias bakterijas. 100 g avokado randama 7 g skaidulų, o tai yra 27 % rekomenduojamos dienos normos.
  5. Avokado valgymas gali padėti sumažinti cholesterolio bei triglicerido (riebalo) kiekį.
    Širdies ligos yra laikomos viena iš pagrindinių mirties priežasčių. Atliktų tyrimų metu, kuomet buvo tiriami 8 žmonės, vieniems duodant valgyti avokado, o kitiems – ne, buvo atskleista kokį poveikį avokadas daro kai kuriems kraujo žymenims (cholesteroliui, trigliceridui ir kitiems). Taigi, avokadas gali sumažinti bendrąjį cholesterolio kiekį kraujyje, sumažinti kraujo trigliceridų iki 20 proc., padidinti gerojo cholesterolio kiekį iki 11 proc. ir pan.


  6. Žmonės, kurie valgo avokadą linkę būti sveikesni.
    Viename atliktame tyrime JAV buvo apklausti 17 567 dalyviai bei apžvelgti jų mitybos įpročiai ir sveikata. Tyrimas atskleidė, kad žmonės, kurie valgė avokadus buvo kur kas sveikesni nei žmonės, kurie nevalgė. Taigi, žmonės, kurie valgo avokadus reguliariai – sveria mažiau, jų kūno masė yra mažesnė bei mažesnis pilvo riebalų kiekis. Tačiau atliktas tyrimas nenurodo priežasties kodėl taip yra ir nėra jokios garantijos, kad tik avokado valgymas turėjo tam tikros įtakos.
  7. Avokado sudėtyje esantys riebalai gali padėti absorbuoti maistines medžiagas iš augalinių maisto produktų.
    Kalbant apie maistines medžiagas, jų bendra vertė nėra vienintelis dalykas, kuris yra svarbus. Taip pat svarbu tas medžiagas pasisavinti, tai yra perkelti iš virškinamojo trakto į kūną, kur jos gali būti panaudotos. Kai kurios maistinės medžiagos yra tirpios riebaluose, o tai reiškia, kad jas reikia naudoti kartu su riebalais, kad jos būtų įsisavintos organizmo. Tai apima vitaminus A, D, E ir K kartu su antioksidantais, tokiais kaip karatonoidai. Vienas atliktas tyrimas parodė, kad įpilant avokado arba avokadų aliejaus į salotas, tai gali padėti įsisavinti antioksidantus 2,6 – 15 karto. Taigi, avokadas ne tik maistingas, bet jis gali žymiai padidinti maistinę vertę kitų augalinių maisto produktų, kuriuos valgote.
  8. Avokaduose gausu antioksidantų, kurie turi teigiamą poveikį akims.
    Avokadas ne tik padidina antioksidantų įsisavinimą iš kitų maisto produktų, bet jo sudėtyje taip pat gausu antioksidantų. Tai apima maistines medžiagas vadinamas liuteinu ir zeaksantinu, kurios yra nepaprastai svarbios akių būklei. Tyrimai rodo, kad šios maistinės medžiagos yra susijusios su rizikos mažinimu susirgti katarkatos ir geltonosios dėmės degeneracijos ligomis.
  9. Avokadas gali padėti išvengti vėžio.
    Yra ribotų įrodymų, kad avokadas gali būti naudingas siekiant užkirsti kelią vėžiui. Tačiau vienas tyrimas parodė, kad jis gali padėti sumažinti chemoterapijos šalutinius poveikius žmogaus limfocitams. Taip pat buvo įrodyta, kad avokado ekstraktas slopina prostatos vėžio ląstelių augimą.
  10. Avokado ekstraktas gali padėti sumažinti artrito simptomus.
    Artritas yra dažna problema vakarų šalyse, yra žinoma daugybė artrito rūšių ir tai dažniausiai yra lėtinė problema su kuria žmonės turi gyventi visą likusį gyvenimą. Keletas atliktų tyrimų parodė, kad ekstraktai iš avokado ir sojos pupelių aliejaus, gali padėti sumažinti kaulų artrito simptomus, vadinamus osteoartritu.
  11. Avokadas gali padėti sumažinti svorį.
    Viename tyrime žmonės buvo suskirstyti į dvi grupes, vienai grupei buvo patiekiamas maistas, kuriame buvo avokado, kitai tas pats maistas tik be avokado. Tuomet jiems buvo užduodami klausimai susiję su badu ir sotumu. Avokadą valgantys žmonės jautėsi 23 proc. labiau patenkinti ir 28 proc. mažiau norėjo valgyti per ateinančias 5 valandas. Taip pat avokade yra daug skaidulų, mažiau angliavandenių, o tai du požymiai, kurie gali turėti įtakos mažinant svorį, bent jau atsižvelgiant į sveiką ir realią maistinę vertę.
  12. Avokadas yra labai skanus ir lengvai įtraukiamas į mitybos racioną.
    Avokadai yra ne tik sveiki, bet ir skanūs ir tinkantys beveik prie kiekvieno patiekalo. Jie turi kreminės, turtingos riebios struktūros ir yra lengvai derinami su kitais maisto produktais.