Jau gana seniai yra manoma, kad aštrus maistas padeda atsikratyti nereikalingais kilogramais, pagreitindamas medžiagų apykaitą. Tačiau ši informacija laikas nuo laiko keitėsi ir iki šiol išliko iki galo nepatvirtinta. Manoma, kad pagrindinis elementas, kuris suteikia „karščio“ čili pipirams, kapsaicinas, yra atsakingas už šilumos išskyrimą ir kūno temperatūros padidėjimą, padeda deginti riebalus.

Kas yra metabolizmas arba medžiagų apykaita?

Metabolizmas – tai energijos arba kalorijų, reikalingų mūsų kūnui palaikyti save visą dieną, suma. Kiekvieno žmogaus metabolizmas priklauso nuo jo kūno sudėjimo – turintys daugiau raumenų, turi ir greitesnę medžiagų apykaitą, o tie, kurie turi mažiau raumenų, turi lėtesnę medžiagų apykaitą.



Asmuo su didesniu metabolizmu (sportuojantis arba turintis didesnę raumenų masę) gali suvalgyti daugiau kalorijų per dieną, nei kitas asmuo, to paties svorio ir ūgio, tačiau nesportuojantis arba neturintis tiek raumenų. Nors yra keletas būdų kaip padidinti metabolizmą, bet labiausiai aprašytas būdas pagreitinti medžiagų apykaitą yra treniruotės su jėgos pratimais, dėl to, kad raumuo yra labai efektyvus kalorijų degintojas.

Kapsaicinas ir jo poveikis

Kapsaicinas yra šaltinis iš kurio pipirai gauna savo aitrumą, „karštumą“. Jis randamas jelapenuose, hanaberuose, aštriosiose Kajeno paprikose, čili ir kituose pipiruose, kaip bespalvis junginys. Yra įrodyta, kad kartu su liekninamuoju poveikiu, kapsaicinas gali skystinti kraują, padėdamas užkirsti kelią kraujo krešulių susidarymui.
Tiksliniai tyrimai (šalyse, kurių gyventojai reguliariai vartoja čili pipirus, tokiose kaip Tailandas) parodė, kad žmonės, kurie reguliariai valgo aitriuosius pipirus, turi sumažėjusią riziką sirgti kraujo krešėjimo ligomis.
Taip pat yra manoma, kad kapsaicinas gali veikti prieš uždegimus ir kontroliuoti skausmą.

Kaip aštrus maistas yra susijęs su metabolizmu?

Tyrimai parodė, kad aštrus maistas, pavyzdžiui, čili pipirai, gali laikinai pagreitinti medžiagų apykaitą 8% daugiau nei įprasta medžiagų apykaitos norma. Šis procentas nėra gana didelis, tačiau papildomai tai gali sumažinti ir alkio jausmą.
Tokius pačius rezultatus parodė ir tyrimai su žmonėmis, kurie valgo juoduosius pipirus bei imbierą.

Kiti tyrimai parodė, kad, valgydami aštrų maistą žmonės jaučiasi sotesni, todėl valgo mažesnes porcijas, nei neaštraus maisto. Vienas garsus tyrimas nustatė, kad kai suaugę vyrai valgė užkandžius su aštriu padažu, jie suvalgė 200 kalorijų mažiau vėlesniuose patiekaluose, nei tie kurie nevalgė aštrių užkandžių.

Nors konkretus aštraus maisto poveikis metabolizmui nėra visiškai žinomas, tačiau jis turi keletą gerų poveikių sveikatai, įskaitant rizikos susirgti tam tikra vėžio forma sumažinimą.
Visi šie teiginiai yra gera priežastis pradėti valgyti aštresnį maistą ir juo mėgautis.

SVARBU! Tačiau reikėtų nepamiršti, kad ne visų žmonių organizmas priima aštrų maistą vienodai. Vieniems aštrus maistas gali puikiai tikti ir nesukelti jokių nepatogumų, tačiau kitiems gali pridaryti labai daug skrandžio problemų!
Todėl, jei iki šiol nevalgėte aštraus maisto, patariame jį išbandyti palaipsniui, labai mažais kiekiais.