Ligos Mityba

Kaip nustoti bezdėti?

Kaip nustoti bezdėtiKaip nustoti bezdėti? (foto)

Dujų susidarymas žarnyne nėra nenatūralus procesas. Reikia suprasti, jog virškinant maistą vyksta cheminės reakcijos dėl kurių susidaro šis pašalinis produktas. Tačiau tai visai normalu ir dažnai pasitaiko bet kuriam sveikam organizmui. Ne išimtis ir Jūs, todėl kaip ir kiti – vidutiniškai bezdate 14 – 23 kartų per dieną.

Jei šis skaičius Jums pasirodė per didelis, skubame paaiškinti, jog dažniausiai bezdama be jokio garso ar kvapo todėl dažniausiai to galime beveik nepastebėti. Tačiau net ir tuomet, nemažai žmonių yra linkę manyti, jog būtent jie bezda daugiau už kitus.

Ir nors virškinimo proceso metu dujos susidaro natūraliai, tačiau nemaža dalis oro kuris pereina per žarnyną yra tiesiog prarijamas atsitiktinai. Tai nutinka valgant maistą, geriant gėrimus ar tiesiog ryjant seiles, todėl iš tiesų to beveik neįmanoma išvengti. Būtent dėl to, žmogaus organizmas puikiai sugeba šias dujas pašalinti, nesvarbu ar tai būtų atsitiktinai į skrandį patekęs oras ar virškinimo metu kokias nors dujas išskyręs maisto produktas.

Dažniausiai bezdalus sudaro bekvapiai dujų mišiniai savo sudėtimi panašūs į paprastą orą. Tokias dujas sudaro anglies dioksidas, deguonis, azotas, vandenilis bei metanas.

Tačiau nors bezdėjimas ir yra normalus bei natūralus procesas tačiau akivaizdu, jog dažnai jis nėra pageidaujamas ir gali sukelti tam tikrų nepatogumų. Ir nors nepavyks visiškai nustoti bezdėti, galime nuraminti, jog yra keletas patikimų būdų kaip sumažinti dujų kaupimąsi žarnyne.

1. Valgykite lėčiau ir dėmesingiau

Kaip jau minėta, didžioji dalis dujų žarnyne iš esmės yra tiesiog prarytas oras. Todėl nors ir negalime visai nenuryti oro, tačiau pastebėta, kad valgant lėtai žmogus nuryja kur kas mažiau oro ir taip gali sumažinti dujų kiekį žarnyne.

Todėl norėdami valgyti lėčiau ir dėmesingiau venkite skubių užkandžiavimų ar pašalinės veiklos valgant. Skirkite valgymui pakankamai laiko ir niekada nevalgykite vairuodami, eidami ar važiuodami dviračiu.

2. Nekramtykite kramtomos gumos

Kai kurie žmonės turi įprotį nuolat kramtyti kramtomą gumą. Ir nors kramtomoji guma gavina burnos kvapą, tačiau pastebėta, jog ji tikrai nepadeda bezdėjimo problemai. Taip yra todėl, kad kramtymas skatina seilių išsiskyrimą. Seiles mes nurijame ir taip nurijame nemažai oro. Todėl jei ir Jūs esate gumos kramtymo megėjai, pabandykite šį įprotį pakeisti kitu. Vietoje gumos kramtymo rinkitės becukrį ledinuką. Kaip alternatyvą gaiviam burnos kvapui palaikyti galite išbandyti ilgalaikį burnos skalavimo skystį. Galų gale atrasite sau tinkamą, metodą, tačiau nuolatinio gumos kramtymo reikės atsisakyti.

3. Valgykite mažiau dujas išskiriančių maisto produktų

Vieni maisto produktai yra labiau linkę skatinti bezdėjimą už kitus, tačiau taip yra ne atsitiktinai. Pastebėta, kad netirpios maistinės skaidulos, krakmolas, laktozė, fruktozė, tam tikri angliavandeniai mūsų maisto produktuose iš tiesų prisideda prie šios problemos atsiradimo.

Negana to, kai kurie žmonės yra linkę netoleruoti kai kurių sudėtinių medžiagų tokių kaip laktozė. Todėl jiems itin atsargiai tenka rinktis ką valgyti. Dalius šių, su maisto medžiagų netoleravimų susidūriančių žmonių net nežino apie savo problemą, todėl medicinos įstaigos atlieka įvairius maisto netoleravimo testus tokiems žarnyno veiklos sutrikimams nustatyti.

Tačiau kalbant apie pačius maisto produktus, galima išskirti keletą poduktų grupių kurios, labiau tikėtina, jog paskatins dujų kaupimąsi žarnyne.

· Labai didelė ir įvairi produktų grupė – kompleksiniai cukrūs (gerieji angliavandeniai). Tai nerafinuoti cukrūs kurių gausu neskaldytų grūdų produktuose, pupelėse, kopūstuose, briuselio kopūstuose, brokoliuose, šparaguose, ir kitose daržovėse. Pabrėžtina, jog šie angliavandeniai yra itin vertingi todėl jų ribojimas siekiant išvengti bezdėjimo yra neadekvatus lyginant su rafinuotų angliavandenių keliama rizika širdies ligoms bei nutukimui.

· Fruktozės turintys produktai, tokie kaip vaisiai, sultys bei kiti gėrimai, svogūnai, artišokai.

· Laktozės turintys produktai (dauguma pieno produktų) tokie kaip sūris, ledai ar natūralus pienas.

· Maisto produktai kurių sudėtyje gausu krakmolo. Šioje kategorije daugybė miltinių produktų tokių kaip makaronai, bulvių patiekalai, miltiniai blynai, kukurūzai ir tt..

· Netirpios skaidulos tarp kurių avižos, pupelės, įvairūs vaisiai.

4. Pastebėkite savo organizmo reakciją į specifinius maisto produktus

Maisto netoleravimas gali būti sunkiau pastebimas, kadangi organizmo atsakas šiuo atveju nėra toks ryškus kaip kad pvz alergijos atveju, kuomet pasireiškia stiprus, staigus neigiamas efektas kuris dažniausiai būna akivaizdus ar net pavojingas sveikatai.

Tačiau netoleravimo atveju simptomai yra subtilesni bei pasireiškia ne taip greitai bei ūmiai. Tarp dažniau pasitaikančių maisto netoleravimo požymių yra sutrikęs virškinimas, viduriavimas, bendras silpnumo jausmas bei dujų kaupimąsis ir bezdėjimas. Bene ryškiausiai šiuos požymius patiria laktozės netoleravimo kankinami pacientai. Kurios kaip žinia, gausu daugumoje natūralių pieno produktų.

Tačiau pastebėta, kad iš savo maisto raciono pašalinę dirgiklį – laktozę, šie žmonės gali gyventi normalų gyvenimą, nepatirdami jokių papildomų rūpesčių dėl savo sutrikimo.

Šis metodas yra gana universalus ir tinka ne tik laktozės atveju. Atsisakius Jūsų organizmui netinkamo produkto situacija palengvės akimirksniu todėl verta stebėti savo žarnyno veiklos pokyčius vartojant ribojant ar visiškai atsisakant vieno ar kito maisto produkto.

Dar vienas pasitaikantis sudėtinis maisto komponentas – gliutenas (glitimas, gluten) kuris paskutiniu metu vis dažniau minimas įvairuose straipsniuose. Dėl šios medžiagos kyla įvairių diskusijų, tačiau viena yra akivaizdu – tam tikrai žmonių grupei gliutenas iš tiesų pridaro nemažai sunkumų, o jo atsisakyti yra gana sudėtinga, kadangi tikrai nemažai maisto produktų turi sudedamųjų dalių kuriose yra gliuteno. Tačiau ar jo atsisakyti yra kokios nors prasmės atsakyti gali tik Jūsų gydytojas, kadangi didžiajai daliai žmonių gliutenas neuturi visiškai jokio poveikio.

5. Venkite gazuotų gėrimų, limonadų, alaus

Greičiausiai pastebėjote, jog gazuoti gėrimai priverčia atsirūgti, tačiau tikrai ne visa gėrimuose esanti angliarūgštė pasišalina šiuo metodu. Dalis gazuotuose gėrimuose esančių dujų nepasišalina dar juos vartojant ar iš kart po to, tačiau keliauja per visą virškinimo sistemą ir taip sukelia bezdėjimą. Todėl norint sumažinti šį nepageidaujamą poveikį turėtumėte rinktis gaiviuosius gėrimus be burbuliukų arba tiesiog gerti vandenį.

6. Išbandykite maisto papildus su enzimais

Teigiama, jog virškinimo enzimų turintys papildai gali padėti paspartinti medžiagų apykaitą, sureguliuoti metabolinius bei katabolinius procesus ir taip padėti išvengti nepageidaujamų reiškinių susijusių su maisto virškinimu. Kai kurie žmonės išbandę tokius maisto papildus pripažino, jog maisto papildai gali padėti nustoti bezdėti, tačiau reikia paminėti, jog toks efektas galimas tik tais atvejais, kuomet dujų kaupimąsis organizme nėra sąlygojamas laktozės netoleravimo ar kito rimto sutrikimo.

7. Išbandykite probiotikus

Tikriausiai girdėjote, kad Jūsų virškinimo sistemoje gausu gerųjų bakterijų. Tačiau ne visi žino, jog šios bakterijos iš tiesų prisideda prie viškinimo procesų ir padeda skaidyti maistą virškinimo metu. Tyrimai rodo, jog dalis šiu bakterijų vartoja (skaido) vandenilio dujas kurios susidaro žarnyne ir taip sumažina tokių dujų kiekį.

Tuo tarpu probiotikai yra maisto papildai skirti tokių bakterijų populiacijai palaikyti ir yra dažnai vartojami virškinimo sutrikimams gydyti. Kaip teigiama, reguliarus probiotikų naudojimas gali ne tik pagerinti virškinimo procesus, bet ir padėti sušvelnti tokių ligų kaip dirgliosios žarnos sindromas (DŽS) simptomus.

8. Meskite rūkyti

Rūkymas yra vienas iš būdų kuriais oras patenka į skrandį. Ir nors dūmai traukiami į plaučius, buvo pastebėta, jog rūkymas sukelia ir skrandžio problemų. Atliekant nuodugnensius tyrimus mokslininkai nustatė, kad rūkymo metu iš tiesų yra nurijama šiek tiek oro, o rūkant po keletą cigarečių per dieną šis kiekis tampa visai reikšmingas.

9. Gerkite daugiau vandens

Viena iš būtinų sąlygų reguliariam ir sveikam tuštinimuisi yra tinkama žarnyno turinio konsistensija. Jeigu geriate nepakankamai vandens – maistas žarnose užsibūna per ilgai, o tai reiškia, jog užsitęsia fermentacijos procesai. Dėl šios priežasties gali padidėti išskiriamų dujų kiekis ir taip pablogėti bezdėjimo problema.

10. Daugiau judėkite

Pasivaikščiojimas po valgio yra bene geriausias būdas padėti savo organizmui virškinimo srityje. Lėtas pasivaikščiojimas nuima stresą, o viso kūno raumenų darbas pagerina medžiagų apykaitą. Vaikščiojimas yra naudingas žarnynui todėl jeigu dar to nedarote, pabandykite atrasti laiko ir stenkitės bent 4-5 kartus per savaitę kur nors nueiti pėsčiomis.

Kada susirūpinti?

Dauguma atvejų gausus dujų kaupimąsis žarnyne nėra didelės ligos požymis. Šios problemos atsiradimas dažniausiai sąlygojamas netinkamo gyvenimo būdo ar blogų įpročių, todėl ir sprendimas yra susijęs su šių įpročių keitimu. Stebėdami savo organizmą, pakeitę ar pakoreagavę mitybą turbūt nesunkiai išspręsite bezdėjimo problemą. Tačiau jeigu simptomai užsitęsia, darosi nepakenčiami ar kartu pasireiškia kiti ligos požymiai tokie kaip galvos svaigulys, vėmimas, viduriavimas, aštrus skausmas, tuomet būtinai aptarkite tai su savo gydytoju.

Apie autorių

Liepa Gradauskaitė

Liepa Gradauskaitė

Manęs dažnai klausia: "Liepa, ar sunku gyventi sveikai?" Atsakau, kad kartais sunku pradėti gyventi sveikiau kuomet turime daug nenaudingų įpročių. Tačiau pradėjus domėtis ir supratus, kad sveikas gyvenimas nėra vien tik draudimai ir apribojimai, bet ir pažinimas, sąmoningumo ugdymas - viskas pasidaro elementaru.

Teksto komentarai

Komentuoti