Jūs tikriausiai manote, kad maitinatės sveikai ir gaunate visus reikalingus vitaminus su maistu. Tačiau net ir švieži vaisiai praranda didžiąją dalį sukauptų vitaminų per valandą. O kol šviežias vaisius patenka į parduotuvę, yra padedamas į lentyną, nuperkamas, dedamas į šaldytuvą, paruošiamas ir galiausiai suvalgomas – jame lieka tik labai maža dalis maistinių medžiagų.
Gyvybiškai svarbūs vitaminai ir mineralai maiste yra žymiai sumažėję šiomis dienomis, todėl net ir sveikai atrodančios dietos yra prastos.

Daugelis mitybos ekspertų sutinka, kad net jei valgytume 100% žalius ir ekologiškus, ką tik nuskintus, vaisius bei daržoves, maistinių medžiagų juose nebūtų daug, dėl nusilpusios žemės, kurią išeikvojo šimtmečiai ūkininkavimo.

Vitaminai

Vitaminai yra organinės medžiagos, kurios randamos maisto produktuose ir yra reikalingos medžiagų apykaitai. Dauguma augalų gali sintetinti visus vitaminus, kurių jiems reikia, bet žmogaus organizmas to padaryti negali, todėl privalo jų gauti su maistu. Vitaminai nesuteikia energijos kūnui, tačiau jie palengvina energijos išgavimo cheminius procesus ir skatina kūno augimą bei vystymąsi.



Jie net padeda matyti spalvas, be vitaminų pasaulis būtų juodai baltas. Taip pat vitaminai reikalingi sveikiems ir stipriems dantims. Kiekvienam reikia vitaminų darbui, augimui ir tinkamam vystymuisi, kas padaro juos itin svarbius kiekvieną dieną. Bet tai dar ne viskas. Žmogaus kūnas taip pat reikalauja vitaminų darant daug kitų dalykų, pavyzdžiui, apsisaugant nuo ligų, stiprinant imuninę sistemą ir net gerinant nuotaiką. Kai oda įpjaunama, organizmui prireikia daug vitaminų, kad kraujas sukrešėtų. O kai žmogus suserga, kūnas reikalauja dar daugiau vitaminų nei įprastai, kad jie padėtų kovoti su virusu (čia reikėtų vėl priminti, kad tipinė dieta nesuteikia net įprastinio reikiamo vitaminų kiekio).

Kadangi mes apskritai negalime sintetinti vitaminų arba tai daryti labai mažais kiekiais, kurių neužtenka mūsų kūno poreikiams patenkinti, jie turi būti gaunami su mityba arba iš sintetinių šaltinių, nes vitaminai yra vieni pagrindinių maistinių medžiagų. Jei vitaminų gaunamų su maistu nepakanka ar organizmas negali jų tinkamai pasisavinti – žmogus jaučiasi pavargęs, irzlus, gali net išsivystyti tam tikros ligos.
Apie vitaminų ir mineralų trūkumo požymius skaitykite (čia).

Vitaminų tipai

Yra dvi būtinųjų vitaminų grupės, kurių kiekviena klasifikuojama pagal medžiagas, kuriose jie ištirpsta:

  • riebaluose tirpių vitaminų (A, D, E ir K), kurie ištirpsta riebaluose, kol yra absorbuojami į kraują ir saugomi kepenyse.
  • vandenyje tirpūs vitaminai, kurie ištirpsta vandenyje, nėra saugomi ir yra reguliariai pašalinami su šlapimu. Todėl nuolat turime gauti šių vitaminų.

Vandenyje tirpūs vitaminai yra B grupės vitaminai ir vitaminas C. Šie vitaminai yra lengvai sunaikinami arba išplaunami laikant ar maisto paruošimo metu (šiluma, šviesa ir t.t.). Siekiant sumažinti vitaminų praradimą visada šviežią maistą laikykite šaltai, pieną ir grūdus tamsioje vietoje bei naudokite daržovių sultis sriuboms.

Be vitaminų, dar yra kažkas panašaus į vadinamus provitaminus. Provitamino struktūra panaši į konkrečių vitaminų ir gali būti pakeičiama į vitaminą su keletos medžiagų apykaitos reakcijų pagalba, pavyzdžiui, beta-karotinas gali būti paverčiamas į vitaminą A, 7-dehidrocholesterolis į vitaminą D3. Amino rūgštis triptofanas dar vadinamas vitamino nikotino rūgšties primtaku, nes konversijos būdas yra mažiau tiesioginis nei provitamino.

Mineralai

Nors labai mažą kiekį vitaminų gali pasigaminti ir pats žmogaus kūnas, tačiau mineralų negali. Kai kurie mineralai gali būti įkvepiami su oru arba absorbuojami per odą, bet itin mažais kiekiais. Tai padaro mineralus labai svarbiais ir būtinais mikroelementais, kuriuos mes turime gauti gryna forma kartu su maistu.
Mineralai yra dalis visų kūno audinių ir skysčių. Nors jie sudaro tik nedidelę dalį, tačiau yra būtini daugeliui fiziologinių funkcijų, kurias kūnas atlieka, kad išlaikytų save. Mineralai reikalingi tinkamai nervų veiklai, raumenų susitraukimams, reguliuoti skysčių, elektrolitų bei hormonų balansą ir palaikyti visų medžiagų metabolizmą.

Mineralų tipai

Yra dviejų tipų mineralų:

  • „pėdsakiniai“ – jų turime gauti su maistu, bet labai mažais kiekiais. Šie mineralai yra: jodas, selenas, varis, manganas, fluoridas, chromas, molibdenas, nikelis, silicis, kobaltas, boras.
  • pagrindiniai – jie vadinami pagrindiniais ne todėl, kad yra svarbesni, tačiau dėl to, kad organizmas jų reikalauja dideliais kiekiais. Jie yra randami žmogaus kūne didesniais nei 5g kiekiais. Šie mineralai yra: kalcis, magnis, natris, kalis, fosforas, chloridas, siera.


Mineralų formos

Galite rasti dviejų rūšių mineralinių junginių papilduose – organinių ir neorganinių.
Organiniai mineralų junginiai, kaip ir vitaminai, turi anglies atomą ir gali būti geriau pasisavinami nei neorganiniai.
Organiniai mineralų junginiai turi: amino rugščių chelatus, askorbatus, asparatus, karbonatus, citratus, fumaratus, gliukonatus, laktatus, orotatus.
Neoriganiniai mineralų junginiai turi: chloridų, hidroksidų, azoto oksidų, fosfatų ir sulfatų.

Sveika mityba ar maisto papildai?

Valgyti plataus pasirinkimo sveiką maistą iš visų penkių grupių (grūdai ir ankštiniai, mėsa, kiaušiniai ir žuvis, pienas, vaisiai ir daržovės) kiekvieną dieną yra geriausias būdas gauti organizmui reikalingų vitaminų ir mineralų. Geriausias būdas būtų vartoti organinius, neperdirbtus, šviežius ir paruoštus prieš pat valgį maisto produktus.
Bet su mūsų vis labiau skubančia ir neturinčia laiko kultūra, dauguma žmonių linkę gauti maisto jiems patogiu būdu – iš prekybos centrų ir greito maisto restoranų.

Be to, dauguma maisto produktų dabar yra auginami dirvožemyje, išeikvotame intensyvaus ūkininkavimo, be tinkamo supratimo apie organinius žemės naudojimo principus ir ekologiją. Situaciją dar pablogina ir tai, kad dauguma maisto produktų yra prikimšti konservantų, saugomi ilgą laiką ir virti netinkamai.
Todėl visai nenuostabu, kad subalansuotą ir sveiką mitybą yra itin sunku pasiekti.

Atsižvelgiant į tai, kad stresas, alkoholis, cigaretės, oro tarša ir prasta dieta yra didelė našta mūsų kūnui, mineralų trūkumas organizme yra kritinis, todėl neišvengiamai tenka vartoti ir maisto papildus.

Išvada

Valgykite organinius maisto produktus arba papildomai vartokite skystus maisto papildus.

Maisto papildai, kaip pats pavadinimas teigia, yra skirti papildyti įvairią dietą, iš visumos neperdirbtų maisto produktų.
Jei maitinatės gana sveikai, gyvenate be streso, pakankamai ilsitės, geriate švarų, neužterštą vandenį ir kvėpuojate neužterštu oru – tada jūs tikriausiai galite suderinti maistinių medžiagų poreikį su gavimu.
Pavyzdžiui, galite gauti bioflavodoidų iš citrusinių vaisių, bet negalite žinoti, kiek tiksliai gaunate vitamino C bei kiek citrusinių vaisių per dieną turite suvalgyti.
Paprastesnis būdas gauti visų reikiamų vitaminų yra aukštos kokybės skysti multivitaminai.

Papildai, kurie yra pagaminti laboratorijose, turi du privalumus: dozavimą ir grynumą. Gamtoje, vienas apelsinas gali turėti 50mg vitamino C, o kitas tik 10mg. Tai priklauso nuo to, kur jis buvo auginamas, kada buvo nuskintas, kokiomis sąlygomis buvo transportuojamas ir saugomas.
Priešingai, maisto papildų gamintojai privalo užtikrinti, kad jų produktai turėtų būtent tai, kas parašyta ant etiketės.

Vitaminų ir maistinių medžiagų kokybę yra labai sunku įvertinti. Sudedamosios dalys ir jų kiekiai nurodyti etiketėse yra svarbūs, tačiau tai, kas randama tabletėse, nebūtinai išliks organizme. Kitaip tariant, didelė dalis mikroelementų iš tablečių nebus pasisavinama, o bus pašalinama su šlapimu ir išmatomis.
Todėl vitaminų maisto papildai yra efektyviausi skystu pavidalu, nes skysčiai sugeria 5 kartus geriau nei tabletės.