Viskas apie kavą

Kava yra vienas iš labiausiai vartojamų ir prieštaringų gėrimų pasaulyje. Nors kava turėtų būti geriama saikingai arba išvis negeriama tų žmonių, kurie turi medžiagų apykaitos sutrikimų, bet taip pat ji turi ir gerų savybių daugeliui žmonių. Skaitydami šį straipsnį sužinosite kokios yra kavos gerosios savybės bei kaip kavą gerti atsakingai.

Kava yra antras pagal populiarumą gėrimas pasaulyje, nusileidžantis tiktai vandeniui.
Kofeinas, pagrindinis kavos komponentas, yra ginčytinas junginys. Net 90% suaugusiųjų vartoja kofeiną kasdien ir tai yra labiausiai vartojamas psichiką veikiantis narkotikas pasaulyje – o kava tik pasirinktas būdas jį gauti.

Galbūt todėl fitneso pasaulyje į kavą žiūrima su įtarimu.
Bet ar kava yra tikrai blogis mums? Ar turėtume atsisakyti savo mėgstamo puodelio kavos?

Kavos istorija

Kavos augalas yra kilęs iš Rytų Afrikos – pasak legendos, piemuo paragavo kavos „vyšnių“ pamatęs, kad jo ganomos ožkos tampa daug energingesnės pakramsnoję kavos krūmo.

Seniausias kavos gėrimo įrodymas atsirado dar 15 amžiuje Jemene. Iš Jemeno kava greitai paplito po Egiptą ir Šiaurės Afriką, o 16 amžiuje kava mėgavosi Vidurio Rytuose, Persijoje, Turkijoje, vėliau Italijoje ir visoje Europoje.



Šiandien kava yra mūsų kultūros dalis. Kad ir kur pažiūrėsime, visur pilna kavinių.
Bet kokį efektą visų pamėgta kava turi mūsų sveikatai?
Trumpai tariant: mes nesame 100% tikri.

Kavą gerti sveika?

Tyrimo metu, kurį atliko Harvardo universiteto mokslininkai, buvo nustatyta, kad 2 puodeliai kavos per dieną gali būti naudingi sveikatai.

Pasirodo, kad toks kiekis sumažina riziką susirgti diabetu, Parkinsono, Alzheimerio ligomis ir burnos vėžiu. Rezultatai parodė, kad moterys, kurios per dieną išgeria ne mažiau kaip du puodelius kavos, gali sumažinti krūties vėžio susirgimų riziką iki 40 proc.

Kava gali padaryti jus laimingesnį, pašalinti galvos skausmą, padėti astmininkams lengviau kvėpuoti. Kava mažina piktnaudžiavimo alkoholiu žalą širdžiai ir kepenims.

Tyrimų rezultatai rodo, jog žmonių geriančių kavą kepenys nėra linkusios į cirozę ir kitas kepenų ligas.

Kavos pavojai

Kavos poveikio sveikatai tyrimai yra gan skirtingi dėl šių priežasčių:

  • Medžiagų apykaita. Žmonių genetika yra skirtinga, todėl skiriasi ir kaip gerai jie gali suvirškinti kavą.
  • Kava sąveikauja su daugeliu hormonų ir neurotransmiterių mūsų kune, pavyzdžiui kortizoliu, acetilcholinu, insulinu. Ši sąveika yra sudėtinga ir priklauso nuo laiko, kiekio bei pačių žmonių.
  • Dėl skirtingų dirvožemio bei klimato sąlygų, taip pat skrudinimo ir malimo būdų, kas pakeičia kavos skonį ir cheminę sudėtį. Todėl sudėtinga nustatyti konkrečius cheminius elementus esančius skirtingose kavos partijose.

Bet nesvarbu, ar kava yra geresnė ar blogesnė, viskas priklauso nuo to kaip gerai ir greitai jūsų organizmas suvirškina kofeiną.
Jei jūs turite lėtą medžiagų apykaitą kofeino ir kavos atžvilgiu, geriau kavos atsisakykite arba bent jau sumažinkite išgeriamus kiekius.
Jūsų atveju kava gali pridaryti daugiau žalos negu naudos. Pavyzdžiui:

  • padidėjusi persileidimo rizika;
  • sutrikęs miegas;
  • sunkesni PMS simptomai;
  • padidėjęs kraujo spaudimas;
  • nemirtino miokardo infarkto tikimybė.

Bet nedidelis kiekis kofeino visgi yra gana saugus daugeliui žmonių, todėl keli puodeliai kavos ar arbatos per dieną neturėtų pakenkti.


Pesticidai

Kavos augalai yra purškiami pesticidais, kurie sukelia akivaizdžias sveikatos problemas. Laimei, šių augalų struktūra turi tam tikrą apsaugą. Išorinė „uogos“ dalis gauna didelę dozę pesticidų, bet vidinė kavos pupelė, kuri yra skrudinama ir naudojama kavai, gauna žymiai mažesnius kiekius. Taip pat, kavos pupelių skrudinimo proceso metu didžioji dalis pesticidų žūsta.

Kad būti tikriems, jog kava gavo kuo mažiau pesticidų, patariame rinktis kavą, pagamintą iš ekologiškai užaugintų kavos pupelių.

Sąžiningos prekybos ženkliukai

Sąžiningos prekybos ženkliukai

Ieškokite ant kavos pakuočių „Sąžiningos prekybos“ ženkliuko (Fair Trade), kuris reiškia, kad kavos pupelės buvo užaugintos ekologiškame ūkyje ir ūkininkams buvo sumokėta už jų pastangas. O tai reiškia, kad buvo koncentruojamasi į kavos kokybę.

Taigi

  • Negerkite kavos kaip pagrindinio gėrimo – vanduo turi išlikti numeris 1.
  • Truputis kavos/kofeino prieš svarbias užduotis, kai reikia budrumo ir energijos, gali būti puikus pagalbininkas.
  • Kava gali sumažinti susirgimo Parkinsono liga riziką, tačiau tik nedidelei grupei žmonių.
  • Kavoje yra elementų, kurie gali sumažinti susirgimo Alzhaimerio liga riziką; ir gali būti naudojama gydymui ateityje.
  • Kava taip pat gali sumažinti riziką susirgti vėžiu, tačiau nereikia pasikliauti vien kava. Pradėkite valgyti daržoves.
  • Tyrimai rodo, kad kava sumažina ankstyvąjį mirtingumą.

Kava nėra skirta kiekvienam. Ir ji nėra dieviškasis gėrimas. Bet, vis dėlto panašu, kad kava gali duoti didelės naudos sveikatai tiems, kurių organizmas teigiamai toleruoja kofeiną.