Turbūt ne kartą esate girdėję žodžius kortizolis ir pilvo riebalai viename sakinyje. Bet kas iš tiesų yra tas kortizolis? Ar jis turi teigiamos įtakos? Ar tai tik hormonas, kuris padidėja esant stresui ir skatina kūną kaupti riebalus?

Ar galime ką nors padaryti, be pastangų suvaldyti stresą ir pažaboti šį hormoną nuo jo nemalonaus poveikio mums? O kaip su maisto papildais? Ar jie gali teigiamai, o gal neigiamai paveikti šį hormoną ir streso lygį?
Apžvelkime iš arčiau ir pabandykime atsakyti į šiuos klausimus.

Kas yra kortizolis?

Kortizolis yra steroidinis hormonas, kurį gamina antinkščiai. Jis būna išleidžiamas kaip atsakas į stresą. Kortizolis, nors ir turintis blogą reputaciją, tačiau yra labai svarbus. Bet kaip ir visa kita, esant perdideliam kiekiui, gali sukelti problemų.

Kaip jau ankščiau minėjome, kortizolis yra išskiriamas antinkščių. Jis dalyvauja gliukozės metabolizme, kraujo spaudimo reguliavime, insulino išskyrime ir yra susijęs su uždegimų atsaku ir imuninės sistemos funkcijomis.
Aukščiausias kortizolio lygis yra rytais, o mažiausias naktimis.

Stresas

Stresas nėra vienintelė priežastis kortizolio lygio padidėjimui, be to jis gali turėti ir teigiamą poveikį. Stresas kartais gali pagerinti ar padidinti atminties funkcijas, padidinti imunitetą, sumažinti jautrumą skausmui, suteikti energijos bei gali padėti išlaikyti homeostazę ar balansą kūne.

Visi šie dalykai atrodo puikiai, kol stresas ir jo poveikis lengvai išsisklaido ir galima sugrįžti į ramybės būseną, leidžiant kūnui normalizuotis. Vienintelė problema yra, kad metams bėgant atsiranda vis daugiau įvairių veiksnių, kaip pavyzdžiui, ekonominė krizė, įvairūs įvykiai, pasaulis aplink mus tampa pilnas chaoso ir streso. Todėl mūsų kūnai niekada negali grįžti į normalią būseną arba labai retai ir trumpai. Vis daugiau ir daugiau žmonių susiduria su nuolat padidėjusiu kortizolio lygiu.

Kai kurie, padidėjusio kortizolio kiekio simptomai yra: nuovargis, kūno riebalų perteklius, nesugebėjimas numesti kūno riebalų (nepriklausomai nuo dietos ir fizinių pratimų). Šie simptomai nepasireiškia per naktį, tai daugelio metų sukaupto streso rezultatas, kuris vieną dieną ima ir pasirodo.
Kortizolis kelia gliukozės lygį kraujyje, o gliukozės perteklius paverčiamas kūno riebalais. Taigi tampate pavargęs, turite riebalų ant pilvo ir kitų vietų, ir jums atrodo, kad negalite numesti svorio, nesvarbu ką bedarytumėte. O tai nėra gera situacija!

Daug metų gyvenant su stresu, kūno sistema yra išderinama, gliukozės lygis per aukštas, priauginantis papildomo svorio, kuris prideda dar papildomo streso, kuris gali dar papildomai kelti kortizolio lygį ir taip užburtas ratas.
Kadangi esate pavargęs, tikriausiai pradėsite vartoti kofeiną, kaip pagalbą energijai atgauti. Tai paprasta, pigu ir suteikia jums reikiamos energijos dieną ir net treniruočių metu. Bet čia yra problema (kuri laiko jus šiame užburtame rate). Kofeinas gali sukelti kai kuriuos žalingus poveikius kartu su kartizoliu.
Apžvelkime juos:

  • Pirma, kai geriate tą kavos puodelį, dažniausiai sėdite prie stalo, tempiate save iš lovos arba jau sėdite darbe ir bandote prisiversti dirbti. Kofeinas yra stimuliatorius ir sukelia stresą, kuris gali sukelti kortizolio padidėjimą. Kortizolio padidėjimas sukurs reakciją kūne išleisdamas amino rūgščių (iš raumenų), gliukozės iš kepenų ir riebiųjų rūgščių į kraują, kad pagaminti daug energijos.

    Deja, paprastai mes sėdime automobilyje, už stalo darbe ar ant sofos namuose, todėl negalime išnaudoti viso to, kas buvo išleista, o tai iš esmės yra streso forma. Tada turime visą dieną, kuri taip pat suteikia pakankamai streso. Taigi, rezultate net negauname pertraukos tarp kortizolio kiekio pakilimų.

  • Kofeino ir kortizolio derinys gali sukelti virškinimo problemų. Tikriausiai visiems žinoma, kad didelis kavos rūgštingumas sukelia rėmens graužimą. Be to, kai kofeinas pakelia kortizolio kiekį, energija yra paimama iš virškinamojo trakto, dėl ko jame sumažėja fermentų reikalingų maisto virškinimui, o be jų mes pasisaviname mažiau mineralų ir maistinių medžiagų. Papildomai dar mineralus išvaro augštas rūgštingumas, o tai yra gera proga vystytis osteoporozei.
  • Kitas neigiamas poveikis yra tas, kad stresas gali sukelti kalorijų deginimo sumažėjimą. Kortizolis gali sumažinti jūsų kūno gebėjimą paleisti riebalus iš savo riebalų atsargų, kurios būtų naudojamos energijai gaminti. Tai sukelia riebalų kaupimąsi pilvo srityje.
  • Jūsų emocinė gerovė gali būti paveikta. Nerimas, depresija, nuotaikos svyravimai – tai tiesioginiai padidėjusio kortizolio padariniai. Kortizolis turi neigiamą poveikį serotonino ir dopamo gamybai. Taip pat šis hormonas gali padidinti trumpąją atmintį kokiai 30 min ir sumažinti kraujo ir gliukozės tekėjimą į smegenis. Sujungiant tai su kofeino gebėjimu siaurinti deguonies tiekimą į smegenis, kuris sumažina deguonies gavimą net 30%, gauname galvos skausmą, kai bandome nustoti vartoti kofeiną.




Vienas atliktas tyrimas su studentais parodė, kad tie, kurie mokėsi vėlyvų vakarą vartodami kofeiną, kitą dieną, egzamino metu pastebėjo, kad trumpalaikė atmintis pradingo.

Kaip sumažinti kortizolio kiekį ir laikytis atokiau nuo kofeino?

Štai keletas paprastų žingsnių:

  • Nustokite vartoti kofeiną (jo turi ir gaivieji gėrimai, ir arbata). Tai daryti reikėtų lėtai, nes galvos skausmai gali būti alinantys.
  • Sportuokite. Be to, kad gausite energijos ir sumažinsite kortizolio lygį, papildomas teigiamas sporto poveikis bus akivaizdus.
  • Išlaikykite stabilų cukraus kiekį kraujyje. Valgykite pakankamai angliavandenių turinčių mažą glikemijos indeksą.
  • Gerkite papildus, kurie padės sumažinti stresą, sureguliuoti cukraus kiekį kraujyje, suteiks energijos ir antioksidantų. Tai apima: CoQ10, kalcį, magnį, vitaminą C ir B, chromą, vitaminą D.
  • Išbandykite jogą.
  • Miegokite! Tai gali būti dalykas, kuris daug ką pakeis. Pasistenkite, kad tai būtų gilus ir nepertraukiamas miegas.